Maailma ei ole mainos

09Nov10

Kaikkien kolmen suuren puolueen kannatus on alamaissa. Syitä etsitään kiivaasti, mutta vesi ei liiku lammikossa. Keskityn blogauksessa Keskustan tilanteeseen.

Keskustassa on käynnissä keskustelu, joka muistuttaa hivenen sosialidemokraattien keskustelua eduskuntavaalitappion jälkeen. Yhtäläisyytenä jälkimmäiseen on sekin, että toistetaan käsitystä ettei linjassa ole vikaa, vaan kuulijoissa.

Puolueen kannatuksen lasku kohdentuu karrikoidusti kolmeen aikajaksoon:

1) Eläkeiän korotuksen tuominen agendalle. Tämä romahdutti puolueen kannatuksen, eikä sen jälkeen ole tullut merkittävää käännöstä. Asiaa ei ole vieläkään ymmärretty kunnolla puolueen piirissä. Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Lähihistoriassa on paljon esimerkkejä, ettei puolueella ole tarvittavaa herkkyyttä työntekijäkysymyksissä.

2) Kreikan lainoittaminen ja ydinvoimapäätöksen hyväksyminen. Ensimainittu on selkeästi merkittävämpi, koska siirtymälinjat eivät kulkeneet ydinvoimavastaisille tahoille paljoakaan. Asiaa olisi puolueen piirissä syytä tutkia tarkemmin.

3) Jätevesiasetusta koskeneen välikysymyksen aikainen keskustelu, jossa asia ratkaistiin toteamalla viestinnän olevan ongelma, ei itse lainsäädäntö josta puolueen kentällä ollaan oltu hermostuneita. Tämä on kysymys, jossa puolueen perinteistä kannattajakuntaa on mahdollisesti siirtynyt pois, luultavasti nukkuviinkin.

Toisaalta ollaan pyritty tuomaan esille puolueen saavutuksia hallituskaudella. Näistä on mainittu ainakin seuraavat asiat:

a) Perusturvan uudistus ja takuueläke

b) Maa- ja metsätaloustulon kehitys, veroratkaisut

Tässä keskustelussa kuvitellaan että menneet onnistumiset olisivat olennaisia. Siinä on vain se ongelma, ettei muutamaa asiaa muisteta:

1) Puolueen äänestäjistä häviää useita kymmeniä tuhansia ihmisiä joka vaalikausi luonnollisen poistuman kautta. Jotta puolueen kannatus pysyisi sama, pitäisi näiden korvautua aivan uusilla äänestäjillä. Demografia on ankara kaikille perinteisille liikkeille, siksi myös vasemmiston yhteiskannatus hitaasti heikkenee.

2) Kuvitellaan että muutokset perusturvaan lasketaan puolueen ansioksi. Tokihan sitä hienosäädettiin, mutta jos peruskannattajatkin ovat niihin pettyneitä, ei se tuo satoa. Odotettiin kokonaisuudistusta, ei tilkitsemistä.

3) Maa- ja metsätaloustulon kehitys on tehty jonkun kustannuksella. Tällä varmistetaan tiettyjen äänestäjien aktiivisuus, mutta varsinkin omistajuuteen kohdistuneet verohelpotukset koetaan etupiiripolitiikaksi.

4) Tuijotetaan nuorisokannatusta unohtaen se tosiseikka, etteivät nuoret äänestä. Ihmiset alkavat äänestää vasta lähestyessään kolmeakymppiä vakiintuneemmin, ja siinä vaiheessa moni puoluetta nuorempana kannattanut asuu kaupungissa..

5) Liikkuville äänestäjille puolueella ei ole oikein mitään annettavaa. Kenen etua puolue ajaa? Vastaukseksi ei riitä, että niiden joilla ei ole ääntä. Tässä nimittäin on se, että niin vastaavat kaikki muutkin puolueet. Kuulostaa markkinointipuheelta.

6) Kaupunkipolitiikassa puolue on hakoteillä. Strategit ovat lähes poikkeuksetta kotoisin syrjäseuduilta, eivät kaupungeista ja pahimmillaan eivät edes etabloituneita kaupunkikulttuuriin. Puolue mielletään maaseutupuolueeksi, ihan syystäkin.

7) On unohdettu vaalirahoitusvyyhti ja sen vaikutus politiikkaan. Sisälukutaito on hukassa ilmapiirin osalta. Jatketaan aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Avoimuus ei ole lisääntynyt ja byrokratian annetaan kasvaa hallitsemattomasti.

Kirjoitan seuraavassa kirjoituksessa mielikuvista ja puolueen keskustelukulttuurin ongelmista. Tämä asiana tuntuu olevan aika pinnalla nyt.

Artikkeliviite: 091110

Advertisements


No Responses Yet to “Maailma ei ole mainos”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: