Non scholae, sed vitae discimus

15Apr10

Opetusministeriön työryhmä ehdotti aiemmin yliopistojen opiskelijavalintojen uudistamisessa pääsykokeiden korvaamista ylioppilas- tai ammattitutkintoon perustuvalla sisäänottomallilla. Löydät selvityksen täältä pdf-muodossa.

Asiaa on vastustettu niin oikealla kuin vasemmalla, ja eilen tulikin vahvistus, että eduskuntaryhmämme vastustaa muutosta, jottei lukioiden erilainen taso vaikuttaisi sisäänpääsyyn. Tämä oli tervetullutta ja kuoppaa asian ainakin hetkeksi.

Ehdotus oli tietenkin täysin kelvoton, koska se olisi eriarvoistanut opiskelijoita, siirtänyt  lukupaineet nykyistäkin aikaisempaan vaiheeseen (efektiivisesti toisen asteen alkuun), ja heikentänyt yliopistojen autonomiaa.

Yksi vaihtoehto järjestelmän uudistamiseen olisi keskieurooppalainen malli, jossa kaikki opiskelijat otetaan sisään ja karsitaan opiskelujen aikana. Tämä toki hukkaa resursseja, kun karsinta on jatkuvaa opiskelujen koko keston ajan. Mallista voisi toki kehittää lyhyemmänkin (esim. yksivuotisen), mutta tiedä jos se olisi hyvä.

Oli miten oli, henkilökohtaisella tasolla pidän tärkeimpänä, että valta tässä asiassa pysyisi yliopistoilla. Ne ovat parhaita asiantuntijoita siihen, ketkä ovat parhaimpia tiedeyhteisön uusia jäseniä. Yliopisto nimittäin ei ole koulu, vaan tiedeyhteisö.

Ammattikorkeakoulut vastatkoon sitten muihin tarpeisiin.

Artikkeliviite: 150410A

Advertisements


No Responses Yet to “Non scholae, sed vitae discimus”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: