Pay when you can

01Apr09

purpleUudessa Aallossa (1, 2, 3, 4) käsittelin mahdollisuuksia julkishyödykkeiden osalta. Toisaalta, koulutus voisi olla myös business, ei ainoastaan ilmainen lounas.

Nykyisessä koulutusjärjestelmässä on perustavanlaatuisia ongelmia sekä rahoituksessa että laadussa. Voitettavissa olevat haasteet odottavat tekijöitä, kunhan uskalletaan tarttua mahdollisuuksiin. Staattisuus ei ole suunta.

Suomi käyttää OECD-maiden keskitasoa vähän vähemmän korkea-asteen koulutukseen, kun luvuista siivotaan pois tutkimuksen osuus (5, 6, 7). Näin ilmenee taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n vuosiraportista Education at a glance.

Huomattavasti mielenkiintoisempaa löytyy kuitenkin student mobilitya koskevasta osasta: kiinnostus globaaleja akateemishyödykkeitä kohtaan on kasvanut. Huomio, että vuonna 2006 jo 2,9 miljoona ihmistä opiskeli kotimaansa ulkopuolella tulisi laittaa merkille myös Suomessa: uudet kasvun eväät ovat käsiemme ulottuvilla.

Yhtenä vaihtoehtona voitaisiin tarkastella mallia, jossa yliopistot perustaisivat kansainvälisiä koulutusohjelmia tarjoavia collegeja, jotka tarjoaisivat maksullista koulutusta all inclusive-paketteina. Toisin sanoen, paketoiden tutkintoon myös siitä aiheutuvat sivukustannukset (ruoka, asunto etc) kokonaisvaltaiseksi paketiksi.

Järjestely edellyttäisi tietenkin takausjärjestelyä ja mahdollisesti kohdemaassa tehtävää sopimusta. Tutkinnon päätyttyä asiakas maksaisi lainansa takaisin tietyn tulotason ylittyessä, kerralla tai sopimuksen mukaan tietyllä aikajänteellä. Tämä avaisi mahdollisuudet myös vähävaraisille, mutta lahjakkaille opiskelijoille.

Järjestelmän rahoitus voitaisiin periaatteessa hoitaa sellaisten tahojen kautta, joille pitkän aikavälin tuotto on olennaisinta. Tällaisina kumppaneina voidaan ajatella e.g eläkeyhtiöitä ja valtion sijoitusyhtiötoimintaa. Järjestelmä palvelisi myös työvoiman rekrytoinnissa, kunhan tutkintomaksuille annettaisiin suora poisto-oikeus.

Artikkeliviite: 010409A

Advertisements


3 Responses to “Pay when you can”

  1. 1 Anders Glanders

    Miksi vähävaraisten opiskelijoiden pitäisi olla lahjakkaita, mutta varakkaiden ei tarvitse?

    • Lauseessa ei ollut sellaista vastaparia, lue uudelleen. Suomalaisessa järjestelmässä on ollut tapana karsia pääsykokeiden kautta opiskelijat, voidaan siihen käyttää toki myös etenemiskarsintaakin.


  1. 1 Alena Santalainen: Lukukausimaksu NYT! « Helsingfors Unga Liberala Center ry

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: