Aljosa – pronssiyö

29Apr07

Tallinnan levottomuudet alkavat lientyä ainakin toistaiseksi ja eilisilta olikin jo rauhallinen. Tänään yli tuhannesta pidätetystä 40 lukuunottamatta kaikki on vapautettu.

Levottomuudet alkoivat torstai-iltana, kun toisessa maailmansodassa kaatuneitten muistoksi pystytetyn Aljosan, pronssisotilaan, luona oli tarkoitus aloittaa kaivaukset sen alle haudattujen neuvostosotilaiden siirtämiseksi hautausmaalle.

Patsas itsessään oli alunperin tarkoitus siirtää Tõnismäeltä ‘voitonpäivän’, 9. toukokuuta jälkeen sotilashautausmaalle.

Voitonpäivänä juhlitaan liittoutuneiden ja neuvostoarmeijan voittoa fasismista, akselivalloista. Samanaikaisesti sitä voitaneen pitää Neuvostoliiton ‘etupiiriin’ kuuluneiden ja sen miehittämiksi joutuneiden valtioiden näkökulmasta miehityksen muistopäivänä.

Patsaan siirrossa oli kysymys muutamasta asiasta; ensinnäkin, sen äärellä levottomuudet kuvastivat ääriliikkeiden liikehdinnästä ja heijastivat väestöryhmien välisten suhteiden kiristymistä. Viime vuonna voitonpäivän aikoihin tilanne jo eskaloitui voimakkaasti.

Toisekseen, se heijasti muistoa kansallisesta traumasta, miehityksestä ja siihen johtaneesta tapahtumankulusta. Kolmannekseen, se heijasti muistoa ajasta, jolloin aggressiot tuli kätkeä ja nöyrtyä, jolloin kansakunta ei seisonut omilla jaloillaan.

Neljännekseen, se oli vaaliteema, jolle muodostui suuremmat mittasuhteet kuin sillä olisi tullut olla.

Vironvenäläisille patsaan siirtäminen kuvasti nähdäkseni kovin ristiriitaisia asioita; vanhan ajan hautaamista, ja sen etniskansallisesti merkittävää hyvyyttä, josta fasismia vastaan taistelemisessa oli monen mielestä kysymys. Toisen maailmansodan jälkeiset vaiheet ovat sivuhuomautus tässä kohtaa.

Toisekseen, se kuvasti nykyistä altavastaajuutta; äärimielipiteissä, kärjistettynä, virolaista uusnationalismia; ylimielisyyttä; vaadetta identiteetin uudelleenmuodostamiseen ilman kunnollista yhteenkuuluvaisuudentunnetta virolaisen väestön kanssa.

On tosin hyvä muistaa, että osa virolaisista ei kannattanut patsaan siirtämistä eikä vironvenäläinen vähemmistö ollut yhtenäinen näkemyksessä, etteikö sitä voisi siirtää.

Levottomuuksissa yhdistyi tunteiden ristiriita; mahdollisuus protestoida ja purkaa pahaaoloa, molemmin puolin. Mellakoihin osallistuneethan olivat sekä virolaisia, että vironvenäläisiä. Siinä eskaloitui pinnan alla kuplinut vastakkainasettelu.

Toisaalta siinä myös tarjoutui tilaisuus purkaa muuta yhteiskunnassa tapahtuneen eriarvoistumisen aiheuttamaa painetta tai muuta perusturhaantuneisuutta; tunteita, joilla tuskin oli juurikaan yhteyttä konfliktiin väestöryhmien välillä tai pronssisoturin poliittiseen merkitykseen.

On hyvin vaikea arvioida, kuinka pian ilmapiiri palaa normaaliksi ja mihin suuntaan väestöryhmien välinen ilmapiiri muuttuu. Optimistisessa analyysissa vuoropuhelu paranee, tapahtumilla on puhdistavakin merkitys ja lientymisen aika alkaa.

Edellistä tuskin auttaa Venäjältä ohjattu populistinen propaganda, jossa yhdistetään asiayhteyksiä irvokkaasti. Venäjän etninen ulkopolitiikka on monasti sisäpolitiikkaa palvelevaa, kohdistaen huomion pois valtiotason ongelmista ; demokratian heikosta tilasta ja eriarvoistumisesta.

Historoitsija Martti Turtola puhui tilanneanalyysissaan poliittisesta virheestä, joka turmelee väestöryhmien väliset ‘hyvät suhteet’.

En oikein osaa allekirjoittaa noita ‘hyviä’ suhteita, pragmaattiset ja lientyneet suhteet olisivat ehkä parempi määritelmä.

Eivät nämä kaksi ryhmää löydy juurikaan samasta yökerhosta lauantai-iltana. Tosin Koplin jengitappelut ovat olleet jokusen vuoden taaksejäänyttä todellisuutta.

Viikonlopun jälkeen on kuitenkin selvä, että töitä vuoropuhelun lisäämiseen tulee tehdä. Tässä monikulttuurisella, monikielisellä yliopistollamme, sen eri toimijoilla ja ylioppilaskunnalla tulisi olla myös paikkansa ja roolinsa.

Advertisements


One Response to “Aljosa – pronssiyö”


  1. 1 Patsaskiistasta. at Ilja Suvanto

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: